Falšovaný med v supermarketu? Profesionální včelaři provádějí test
V novém laboratorním testu většina medu z německých supermarketů nevyhovuje a jsou označeny jako falšované.
Nový laboratorní test odhaluje falšovaný med
Je těžké prokázat, zda je med ředěný nebo ne. Běžné metody, které zkoumají profil cukru, podle DBIB neodhalí falšovaný med. „Pokud takový sirup vyhledáte na internetu, najdete jej na příslušných portálech nabízený v mnoha barvách a příchutích – spolu se zaručeným příslibem, že projde laboratorním testem,“ vysvětluje Heuvel. Sekvenování DNA v estonské laboratoři však ukázalo, že 80 procent odebraných vzorků medu bylo falšovaných. V novém testu laboratoř zkoumá, jakou DNA lze v medu najít. Pokud například téměř nenajdete žádnou DNA od včel, je jasné, že med je falšovaný.
Profesionální včelaři se chtějí bránit
DBIB a EPBA chtějí s laboratorními výsledky kontaktovat Evropskou komisi a vládu. Brzy bude také následovat televizní dokument. „Padělání v tak velkém měřítku je organizovaný zločin. Je to zločin proti spotřebitelům, proti včelám a proti komerčním včelařům,“ zdůrazňuje Heuvel a žádá o podporu pro další laboratorní testy a právní pomoc.
Falšovaný med snižuje ceny medu
S odbytovými problémy se již přes dva roky stále častěji potýkají zejména profesionální včelaři. Poté, co USA výrazně omezily dovoz medu, skončilo příliš mnoho medu na evropském trhu. Němečtí včelaři také uvízli na medu nebo ho museli prodávat za nízké ceny. DBIB měl dlouho podezření, že tento levný med byl falšován. „Protože nikdo na světě nedokáže vyrobit sklenici medu za maloobchodní cenu 1,99 EUR. Dokonce ani v Číně nebo Indii,“ řekl viceprezident DBIB Bernhard Heuvel.
Kritika vyšetřování DBIB ze strany sdružení baličů a FoodQS
Vyšetřování DBIB je někdy v průmyslu vnímáno kriticky. To bylo podtrženo prohlášeními společnosti Honig-Verband eV, která zastupuje německé dovozce medu a stáčírny medu, a renomované analytické laboratoře FoodQS . Kritizují skutečnost, že metoda DNA používaná DBIB dosud nebyla považována za referenční metodu. „30 medů z německých supermarketů není reprezentativních pro celý německý trh s medem,“ poznamenal FoodQS. Medařské sdružení se obávalo, že by mohlo dojít k poškození obrazu medu.